Museumsvisitt og kvinner i vikingtiden

11.03.2017
00:24

På onsdag var det selveste kvinnedagen, og i forbindelse med dette ble det holdt et foredrag i vikingskiphuset kalt "kvinner i vikingtiden" Det handlet om de to kvinnene som ble gravlagt i Osebergskipet, en av de rikeste vikinggravene vi har. Hvem var de? Hvorfor har de fått en så stor begravelse? Og mer generelt, hvordan var det egentlig å være kvinne i vikingtiden? Det var et utrolig innholdsrikt og godt foredrag, og jeg lærte veldig mye nytt når det kom til Oseberggraven enn jeg tidligere har visst. Jeg er en av de som har fått inn med bøkene at den eldste damen er rundt 40, og den yngste rundt 20, men neida. Beina er eldre enn det, og den eldste kvinnen er på 80 f***ings år!?!? Hvem blir 80 i vikingtiden liksom. Basically ingen! Og den yngste kvinnen? Nei hun er bare 50-60.. Foreleseren snakket en del om tidligere teorier rundt disse kvinnene. Tolkningen "dronning Åsa og slave" blir fort kastet bort, "husfruen og slave" jo, ja, njæ kanskje men det er vel allikevel noe som skurrer litt her.

Teorien "volver" kommer så opp, og dette er en teori jeg liker litt selv. Den eldste kvinnen ble funnet med en pose cannabisfrø. Men jeg skjønner jo det. Dama var 80, hadde kreft og problemer med gikta, og trengte smertelindrende. Cannabisfrø og andre typer stimulerende urter er funnet i flere "typiske volvegraver" tidligere, og har kanskje blitt brukt for å åpne sinnet og få sterkere kontakt med gudene. Flere kulturer og sjamanistiske grupper har praktisert lignende ting. Oraklet i Delfi som skal ha pustet inn en form for damp som steg opp fra undergrunnen, ayahuasca som inneholder DMT brukt i sjamanistiske ritualer i Sør Amerika osv. Flere ting kan peke i volveretningen. Kan gjenstaden som har fått navnet ridepisk egentlig være en knekt volvestav? Kan "raglene" ha vært brukt i en rituell sammenheng? Man vet jo ikke, men det er jo lov til å tenke og spekulere litt.


før foredraget måtte vi jo titte litt rundt også

Det vi iallefall kan være helt sikre på er at disse kvinnene har hatt en stor betydning i samfunnet og at de har hatt mye makt og rikdom. De er jo tross alt begravet i en luksusyacht! For selv om båtgraver ikke er uvanlig å finne fra vikingtiden, er det allikevel helt ekstraordinert å finne en av denne typen. Det er også lite sannsynlig at den yngste kvinnen (som fortsatt er godt voksen) er slave. Det har hun hatt for god helse og for fine tenner til. Ble hun ofret, Ble den gamle damen ofret? Var de i slekt? Var de politiske eller religiøse ledere? Skulle ønske jeg visste svaret.

Oseberggraven er "temmelig" stor, og for å få litt perspektiv på hvor mye som faktisk har blitt putta i denne graven, ligger en liste over alt innholdet her


Jeg var heller ikke alene på dette foredraget. Sandra og hennes venninne, Ane, var med meg, og det hele var jo Sandras idè. Jeg ble med henne hjem til Moss etter forelesning på tirsdag, sov der onsdag og dro til Oslo på morgenen. Foredraget startet ikke før klokka seks, så før det var vi en tur på kulturhistorisk museum og så på masse fine greier der. Jeg skal definitivt utnytte meg mer av godene ved å være uio student, som gratis museumsinngang og sånt videre. Jeg blir alltid veldig inspirert når jeg er på museum, og iallefall når det involverer vikingting. Jeg tenker på ting jeg vil prøve å lage selv, ting jeg lurer på hvordan fungerer og bare tanken på at det faktisk var en person for 1000 år siden som har eid denne tingen. 

Men så er det en ting da, kjære kulturhistorisk museum, som jeg ikke klarer å begripe. Dere har masse flotte gjenstander å vise frem, og det liker jeg dere godt for, men hva i alle dager er greia med tøydukkene? Det er kanskje på tide å bytte ut nå eller? For jeg må ærlig talt innrømme at jeg synes de er helt grusomme. Ikke bare er de ikke så spesielt vakre eller moderne, men de gir også et veldig feil bilde av perioden (etter min mening) med bruken av ulike materialer og bilder som er helt bak mål. 


Dette er hva jeg spør megselv: Hva har egentlig dette på kulturhistorisk museum å gjøre? Jeg synes bare det er veldig utdatert. huff. Det er jo så mye flott å vise frem, men så blir det bare teit liksom. Selv om man viser frem gamle ting går det også an å følge litt med i tiden allikevel.

Etter kulturhistorisk museum hadde vi enda litt tid å slå av før foredraget begynte, så vi var en tur innom søstrene grene i bogstadveien på jakt etter teip. Teip fant vi i massevis, i tillegg til et par gevirlysestaker jeg har lett etter lenge nå som har vært utsolgt over alt. Vi surret rundt litt videre, før vi til slutt tok bussen til Bygdøy og vikingskipshuset. Jeg hadde det kjempefint, både på foredraget og hele dagen før det. Når det angår kvinnedagen vil jeg bare si at jeg gleder meg til den dagen vi har kommet så langt at vi ikke trenger å ha en.

#viking #vikingtid #kvinner #kvinnedagen #foredrag #uio #museum #vikingskiphuset #bygdøy #kulturhistoriskmuseum #oseberg #osebergkvinnene #osebergskipet #vikinggrav #båtgrav #sjuktgammalvikingdame #hvem #volve #cannabis #arkeologi #kultur 

snakes
Snakes

2 kommentarer

Laila Monica Nikolaisen Ribsskog 11.03.2017 00:27
Bør jeg søke uføretrygd? Og vil da advokaten fra Codex stille opp? Eller mine kolleger og ledere i NAV?
Eline R.... 16.08.2017 23:49
Har undersøkt litt og funnet ut at begge var volver med store evner. Dette kommer tydelig frem i gjenstandene de ble funnet med og en del av tekstilene som ble funnet i båten. På den ene siden kan jeg si at den litt yngre damen var en tjenestepike/venn, for den eldste damen. Hun hadde ikke mye hardt arbeid og hun var ekspert på tekstil produksjonen (hun lagde tekstilen de ble funnet med). Veldig spennende lesing :)

Skriv en ny kommentar


Litargras

vikingreenactor, urteheks,
plantefargingsentusiast og litt
for interessert i Tove Janssons
mummiunivers. er vel også det man
kan kalle et eklektisk individ.
glad i de fleste og det aller meste.
ja, det er meg.
jo også er jeg ofte ganske tiltaksløs og
teit da, men det går bra.

Instagram Pinterest Instagram





Símælgi
,
hits